سی امین جشنواره فیلم فجر؛ از انضباط تا بی دقتی در انتخاب فیلم های بخش مسابقه
نوشته شده توسط : swot

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر به پایان رسید و در نهایت برترین های سینمای ایران و بخش بین الملل این رویداد سینمایی در رقابتی نزدیك معرفی شدند، اما مواردی در آن مشاهده شد كه در ادامه به آنها پرداخته می شود:

** نظم در جشنواره

جشنواره سی ام فیلم فجر با دیگر دوره های این رویداد سینمایی یك تفاوت اساسی داشت و آن برگزاری نظم در برپایی مراسم افتتاحیه و اختتامیه و اكران فیلم ها در سینمای اهالی رسانه در برج میلاد و سینماهای مردمی بود.

در این دوره از جشنواره فیلم فجر، حدود 60 اثر سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران و نگاه نو در سینمای اهالی رسانه به نمایش عمومی رسید كه جز دو تغییر، تمامی آثار سینمایی در سالن همایش های برج میلاد اكران شدند.

همچنین در این دوره مخاطبان و علاقه مندان به سینما در زمان تحویل بلیت های خود، از فهرست فیلم هایی كه قرار بود در سینماهای مختلف تهران اكران شوند مطلع بوده و به راحتی و براساس برنامه ریزی مدون، آثار مورد علاقه خود را در سینماهای مختلف تماشا كردند.

** مهجوریت بخش بین الملل

در عین حال نمایش فیلم های سینمایی كارگردان كار اولی و آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ در این دوره از جشنواره فیلم فجر نشان داد به رغم صحبت های انجام شده، بخش بین الملل در عمل، از جایگاه ویژه ای در سی امین دوره این رویداد برخوردار نبود و به نظر می رسد برای دوره های بعدی باید در این بخش برنامه ریزی های جدی داشت.

برگزاری دومین كنفرانس هالیوودیسم و شش نشست با حضور میهمانان خارجی نیز اتفاقی درخور توجه در این دوره بود اما در نهایت عدم برنامه ریزی مدون در این بخش موجب شد اطلاع رسانی بسیار ضعیفی در باره این كنفرانس صورت گیرد و حضور میهمانان خارجی و مباحث مطرح شده در این جلسات به درستی به اطلاع عموم نرسد و كنفرانس هالیوودیسم فقط در قالب یك عنوان باقی بماند.

** بازار فیلم و حكایتی كه همچنان باقی است

در بخش بازار فیلم نیز به رغم حضور 30 موسسه سینمایی و تعدادی از شركت های خارجی، در نهایت همانند سال های گذشته دستاوردهای مالی این بازار به درستی از سوی دست اندركاران برگزار كننده این بازار به اطلاع عمومی نرسید و این ضعف همچنان گریبان بخش بازار فیلم جشنواره فیلم فجر را رها نكرده است.

به نظر می رسد این بخش نیازمند بازبینی جدی است و روند كنونی برگزاری این بازار كمكی به سینمای ایران نخواهد كرد.

** برگزاری نشست های پرسش و پاسخ به سبكی جدید

برگزاری نشست های پرسش و پاسخ برای فیلم های سینمایی در جشنواره سی ام با تغییرات قابل توجهی روبرو بود.

حضور یك منتقد میهمان در كنار 'محمد گبرلو' به عنوان مجری این نشست ها روند صحیحی به برگزاری آنها داده بود اما برخی بی احترامی از سوی فیلمسازان به اهالی رسانه و در عین حال پرسش های افرادی كه عموما خبرنگار نبوده و در این جلسات حضور می یافتند از كیفیت این نشست ها كاسته بود.

همچنین حضور افراد غیر رسانه ای در سالن همایش های برج میلاد به عنوان سینمای اهالی رسانه نیز از دیگر آسیب های این دوره از جشنواره فیلم فجر بود كه امید است در دوره های بعد این روند تصحیح شود.

** نامزدهایی كه دیر معرفی شدند

اعلام دیرهنگام نامزدهای بخش مسابقه آن هم از برنامه سینمایی 'هفت' نیز اتفاق عجیب این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.

دبیر سی امین جشنواره فیلم فجر در اقدامی عجیب نامزدهای این بخش را در ابتدا در اختیار برنامه تلویزیونی 'هفت' قرار داد تا اینگونه عدالت رسانه ای از میان برود و اصحاب رسانه های سایبر و مكتوب، فهرست نامزدهای دریافت سیمرغ را دیرتر از برنامه 'هفت' دریافت كنند.

** از حضور عجیب برخی فیلم ها در بخش مسابقه تا بچه ای سرراهی بنام سینمای مستند

مسلم آنكه سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر از تنوع بسیار مطلوبی برخوردار بود اما به عقیده بسیاری از كارشناسان برخی فیلم های حاضر در بخش مسابقه این رویداد سینمایی در قواره حضور در این بخش نبودند كه از جمله این آثار می توان به فیلم های 'بیداری'، 'همه باهم' و 'یك سطر واقعیت' اشاره كرد.

همچنین اكران همزمان فیلم های مستند كه به عنوان بخشی نو به این جشنواره افزوده شده بود با فیلم های بلند سینمایی در سینمای رسانه ها، نشان داد كه رویكردها به سینمای مستند همچنان به مثابه بچه سر راهی است و اصراری برای دیده شدن این نوع آثار در جشنواره فیلم فجر وجود نداشت.

در مجموع بیش از 150 اثر سینمایی بلند و مستند در بخش رقابتی و آیینه سینمای ایران در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشتند و در مجموع حضور این آثار و تنوع ژانری آنها نشان از سالی پربار برای سینما در سال 91 دارد.

سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه به دبیری 'محمد خزاعی' برگزار شد.

فراهنگ ** 1983 ** 1071





:: برچسب‌ها: خام , غذا ,
:: بازدید از این مطلب : 580
|
امتیاز مطلب : 41
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: